Derfor bør du lese dette!

Klikk her, vær så snill! Denne saken bør du lese. Dette vil du bare ikke gå glipp av. Ekspertene svarer, og du blir noen hakk smartere for hvert klikk, tro meg. Det er slik dagens nettjournalistikk utarter seg. Derfor vil jeg fortsette med å reflektere litt rundt denne fortreffelige klikk-journalistikken.

Det sies at den klassiske nordiske journalistikken bygger på informasjon, samfunnskritikk, debatt og kommentarfunksjoner. De skal være såkalte vaktbikkjer for mannen på gata, og vise både formidling-, kilde- og analyseferdigheter. Skulle tro at analytisk og kritisk journalistikk skulle seire, men den gang ei. Det viser seg at gjennom “forskning” klikker du og jeg kun på saker der ekspertene guider oss i riktig retning. Om det handler om veien til sommerkroppen eller hvordan slutte å røyke spiller ingen rolle. Journalisten skal bare ha treffene sine, og etter denne “forskningen” er det overskrifter som dette som får oss til å klikke.

breaking news button on computer keyboard pc key

Bilde: Colourbox

Journalistens tradisjonelle prinsipper går ut på å undersøke, vurdere, utvelge, samt formidle saker ut til folket, men dagens nettjournalistikk ser ut til å benytte seg av langt mer utradisjonelle fremgangsmåter for å nå sin herskare. Nå skal jeg ikke skjære alle over en kam, mange er flinke til å skape et nokså godt samarbeid mellom redaksjon og bruker, men mange nettjournalister er også eksemplariske til å skrive ubetydlige nettnyheter der vi klikker oss selv dumme.

Journalistene skal ha brød på bordet, og de ender med å spre dumdristige og nokså ubetydlige nyheter som ild i tørt gress. Scroller meg nedover dagbladet for øyeblikket, er så heldig å få muligheten til å vite hvem av deltakerne som er Trianas favoritter i Paradise Hotell, og ikke nok med det, sannelig skal ikke datteren til kjendisskuespillerne Blake Lively og Ryan Reynold ha guttenavn også!

Skjermbilde 2015-03-23 kl. 16.05.57

 

Skjermdump fra dagbladet.no

Ingen viktigere nyheter enn dette spørr du? Joda, i suppa av nyheter om Paradise Hotel og kjendisbarn kan jeg skimte en sak om Sveriges farligste mann (dømt for tre mordbranner) som soner ferdig neste år, samt terrorister som søker asyl i Norge.

Hva salgs effekt har så dette på meg og deg? Kjendisnytt, matoppskrifter og sexopplevelser i salig blanding med sport, dødsulykker og terrorisme? Nyheter og underholdning side om side, i skjønn forening. Vi blir sittende i halvsøvne å glane på en skjerm som gir oss litt av alt og ingenting.

Om vi noen gang får skikk på dette klikkhysteriet vet nå ikke jeg. I den herlige godteskåla av søtt og salt skal jeg spare klikkene mine til de viktigste sakene heller enn Rihannas beste selfie-triks. Ironisk nok må jeg klikke meg bort fra VGs hovedside for å holde meg oppdatert på det viktigste (se bilde under). En ting er i alle fall sikkert; jeg skal tenke gjennom mine klikk, jeg skal klikke med måte, og jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme.

Skjermbilde 2015-03-23 kl. 16.08.01 Skjermdump fra vg.no

Bloggoppgave 11 med utgangspunkt i denne kronikken fra Aftenposten, pensumlitteratur, samt forelesninger.

2 thoughts on “Derfor bør du lese dette!

  1. Liker det du tar for deg her, dette med at nettjournalister, det at de noen ganger bare skriver noe om kanskje ikke har så mye å si om det vi vil lese om. Er så mange ganger det står så mye tull på nett, at du bare lurer nesten på hva de driver med. Har de ikke noe annet nytt å komme med, så de må bare skrive noe random de kanskje har lest på twitter eller instagram. Da burde de heller komme med litt mer saker som forteller oss noe mer fornuftig.

    Like

  2. Nyheter om kjendisbarn står, som du sier, side om side med terroroppdateringer og dødsulykker. Jeg har innbilt meg at dette er for å 1. treffe en bredere målgruppe, og 2. unngå at nettavisen blir for tung kost for enkelte. Det kan være hardt å møte realiteten om hvordan det står til med våre medmennesker på jorden, og tall på antall drepte barn er sjelden lesestoff som foretrekkes til morgenkaffen. Det er derfor rimelig å anta at disse sladrenyhetene gjør at vi kan fore oss selv med litt lett underholdning når det passer seg. Likevel frykter jeg at det hele må snus på hodet: At de gravende publiseringene med harde fakta kun er der for at ikke nettmediet skal gjennomskues som en sladre- og klikkavis. Hva tror du?

    “Det viser seg at gjennom “forskning” klikker du og jeg kun på saker der ekspertene guider oss i riktig retning” skriver du. Det stemmer nok på en prikk. Satt på spissen skulle man tro at det eksisterer en konspirasjon blant journalister, som går ut på å guide oss gjennom labyrinten, og ikke før vi møter på en blindvei og det er for sent å snu skjønner man at man har blitt lurt.

    Like

Leave a Reply

