Jakten på gullfuglen

En nettjournalists tilsynelatende viktigste hverdagsmål, nemlig å skyte gullfuglen. Der mediebrukerne lever i en såkalt gullalder ifølge Adm.dir i VG Torry Pedersen, blir dette dermed viktigere enn noen gang.

Fra papiravisens krav om journalistisk profesjonalitet og kvalitet, til nettavisens mål om flest antall klikk. Det er slik hverdagen har blitt for nettjournalistene. Istedenfor å legge vekt på gravende og analytisk journalistikk, ligger nå fokuset på å sanke inn x-antall klikk på en sak.

COLOURBOX12610053

Bilde: Colourbox

Så hva gjør dette med nettjournalistikken? Kulturjournalist Jan Zahl fra Aftenbladet nevner i sin kronikk at folk flest mener selv de er mest interessert i viktige og gravende nyheter på nett, men sannheten er en helt annen, noe som nettredaksjonene har full oversikt over gjennom sine daglige målinger. Fordi nettavisene er desperat ute etter treff, er disse målingene med på å sette et utgangspunkt for hva journalistene tror kan sikre flest mulig treff.

Etter Martin Engebretsens bok “Å Skrive for skjermen” er det blitt en utfordring for nettjournalister å bedrive gravende og kritisk journalistikk da dette tar lang tid. Nettredaksjonene er mer opptatt av en såkalt NÅ-journalistikk som går ut på kjapp og kontinuerlig publisering av nyhetsstoff. Det blir dermed vanskelig for journalistene som vil grave i dybden.

div overskrifter3

Bilde: Privat

Jan Zahl nevner i kronikken at overskrifter som “sex” eller “pupper” trekker til seg lesere, derfor er det ikke å stikke under en stol at slike titler er fristende å bruke som agn for å få flest mulig lesere. Det ser ut til at noen nettjournalister mister fokus på egen integritet og seriøsitet til fordel for flest antall klikk og besøkstall, noe som i det lange løp kan svekke troverdigheten hos nettjournalistene. Forstå meg rett, jeg er for overskrifter som pirrer nysgjerrigheten og dermed får en til å klikke seg inn på en sak, men jeg mener det er viktig at overskrifter og innhold faktisk står i samsvar med hverandre.

Kampanje skrev nylig en artikkel der de fra målinger av TNS Gallup forteller at nettavisen nå er blitt større enn den tradisjonelle papiravisen. 60% av alle nordmenn leser daglig nyheter på internett, mot 58% som fortsatt leser papirutgaven. Følgelig vil dette skape enda høyere stressfaktor blandt nettjournalistene. Hvem greier å publisere en sak raskest? Og hva slags saker øker antall besøkende? Jeg tørr påstå at dette må være spørsmål som daglig svirrer i nettjournalistens hode, uten nødvendigvis noe fasitsvar.

Nyheter på nett er mer aktuelt enn noen gang, og konkurransen for antall treff er stor blandt nettredaksjonene. Det er en evigvarende kamp om å nå flest lesere, og det virker for mange journalister svært forlokkende å slenge inn en fiffig tittel som vekker nysgjerrighet. Martin Engebretsen nevner i boken “Å skrive for skjermen” at kravet om attraksjonsverdi er viktig i nettjournalistikken for at publikasjoner skal bli lest. Den perfekte tittelen blir dermed avgjørende for å sanke inn klikk, men trenger den nødvendigvis innholde ord som “sex” og “pupp”? Nei, ikke i mine øyne.

Bloggoppgave 8, med utgangspunkt i kronikk fra Aftenbladet.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s